Recensioner

CD:n In Memory:
Stahlhammer Klezmer Classic


”Rösterna bor och förs vidare i Stahlhammers sublima spel som färgas mot
Oldenburgs mustiga dragspel och Blommés djupa, djärva cello. /.../
inget rår på Stahlhammers ton, som hör evighet och framtid till. För trots
sorgen och lidandet lämnar trion oss med kraft och hopp. Det är stort.”

Lira Magasin, 2019

Läs hela recensionen


”Trion spelar med tekniskt driv. Det här är kammarklezmer
i aftonklänning och frack, värdig och elegant.”

Magnus Säll, DN 2019


CD:n Vayter:
Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic


”finstämd kammarklezmer som stävar fram över ett grovt trägolv.
Mitt i varpen ligger Stahlhammers violin som en livstråd genom tiderna.
Klezmer för finsmakare där intet saknas av glädjen, sorgen, vemodet och längtan.”

Lira Magasin, 2019

Läs hela recensionen


”Anne Kalmering sjunger /.../ med kraft och styrka, så att sången ska rymma det
mesta om inte allt som sångerna rymmer. De tre musikerna är lika skickliga var för sig
som tillsammans. Violinen hörs i nära, fina samspel med såväl dragspel som cello.
Klezmermusik kan låta så olika men Stahlhammer Klezmer Classic balanserar från
folk- till konstmusik. Inte sådär sprittande snabbt och låtsat glatt, som klezmer ibland
spelas för att gömma och glömma, utan sorgen är den bärande tonarten och stämningen.”

HiFi & Musik, 2019



”Kalmering präglar sångerna med sin varma, rökiga röst. Sorgset, lekfullt, starkt./.../
Musiken av Stahlhammers orkester har slingrat sig igenom historiens hål och landat i nutid.”

Magnus Säll, DN 2019



Intressant musikhistoria med århundradens klezmermusik
”Ett stycke intressant musikhistoria av starkt målande och gripande karaktär/.../
resultatet har blivit något utöver det vanliga/.../ovanligt rikhaltigt och väl varierat
sång- och musikmaterial med intressant och tydlig både historisk och nutida klezmerförankring”

Länstidningen Z i Jämtland 2019



”I Norden har inte minst Bente Kahan och Basia Frydman gjort mycket för jiddischsången,
och till deras namn kan man nu foga Kalmerings. Hennes röst är strävare, hesare
och raspigare/.../ Hon har kort sagt sin egen personlighet./.../ Stahlhammers fiol kan vara
smeksam och älsklig och angelägen och robust; den kan kvittra som en fågel och den kan
tala allvarsamma ord. Den vill oss något. Den har något den vill berätta
och sjunga om – en vilja som också präglar hela albumet.”

Kulturdelen, 2019

Läs hela recensionen


Skönhet i kammarmusikaliskt möte
”Ett tungt vemod och en svärta löper bredvid ljus och lekfullhet. Det är högst personliga
tolkningar, med själ och hjärta, allt klätt i en dräkt med färgstyrka och poesi.
Anne Kalmerling är sångerska /.../med stor bredd, men framför allt med en sensuell känsla,
skör intimitet, stor närvaro, öppenhet - ömsom lågmäld och ömsom intensiv./.../
i detta kammarmusikaliska möte uppstår både skönhet och musik med själ och känsla.
/.../Musikerna är lyhört följsamma, musikaliskt skickliga och tillsammans med
Anne Kalmerling bidrar de till en helgjuten musikalisk insats. ”

Opulens, 2019

Läs hela recensionen

Konsertrecensioner


Berättelserna i centrum för livskraftig klezmer
”inlevelse och sublimt spel/.../Starka berättelser som marineras i en musik som lyfter
och förvandlar dessa hemskheter och förmår på något märkligt sätt bringa livslust
även i det svåra. /.../Semmy Stahlhammer /.../många fina stämmor till sångerna och
fördjupar med sitt spel upplevelsen av varje sång. I de instrumentala låtarna visar
han sin skicklighet och får fram olika ljud som förstärker känslorna. /.../
Miriam Oldenburg /.../ spelande är rytmiskt spännande och mångskiftande. Det händer
mycket under tiden, ett rikhaltigt spel. Cellisten Isabel Blommé /.../uttrycksfulla
soloinsatser som många gånger fördjupar smärtan i sångerna med sin sjungande ton.
Sångerskan Anne Kalmering /.../ sjunger med självklar auktoritet och får fram
både vemodet men också en hel del humor./.../ charm och glimten i ögat.
Samarbetet mellan musikerna och sångerskan bär fram musiken och berättelserna
på ett suveränt sätt. Man lämnar lokalen med en i högsta grad berikande upplevelse.”

Lira, 2019

Läs hela recensionen


Urstyva musiker bjöd klezmer och Bach”
”Med en blandning av glädje och melankoli, med snabba skiftningar i både melodik och harmonik bars musiken fram i tvära kast men med stadig rytm, där accelererande passager drog ner bravorop. ”

Västerbottens-Kuriren 2017

Läs hela recensionen


Med elegans i vedmod”
”Direkt var det slående vilken kammarmusikaliskt gemensam känslighet de tre musikerna hade.
/.../ fest och glädje så man ville stampa takten och de mest halsbrytande tonfyrverkerier från fiolen.
/.../ På cirkusnivå är det förstås att kunna spela så rent och till synes så lätt!”

Sörmlands Nyheter 2013

Läs hela recensionen


Klezmermusik med själ och känsla”
”en konstmusikalisk touch, med musiker på högsta nivå. Men denna är parad med
en själfullhet och känsla för ursprunget som gör att begreppet klezmer här får en
djupare och nästan andlig dimension. /.../ Musikaliskt mer dynamiskt och dramatiskt är det närmast kammarmusikaliska mötet mellan cello, violin och dragspel. Här utvecklas ett mycket lyhört samspel”

Östgöta Correspondenten 2009

Läs hela recensionen


Virvlande och uttrycksfull klezmer
Pumpande, glödande, fartfylld och vemodig musik”

Sundsvall Tidning, 2010

Läs hela recensionen


”judiska folksånger i sefardisk och ashkenazisk tradition, färgstarkt och
personligt tolkade av Anne Kalmering & Stahlhammer.”

Svenska Dagbladet 2014




Övriga kommentarer


”Vad fantastiskt fint ni spelade på ceremonin! Jag har hört många säga samma sak,
hur fint det var, hur berörda de blev. Tusen tack för att ni bidrog så stort till en
lyckad dag för våra kära pristagare.”
Katarina Johnsom, Olof Palmes minnesfond, 2018

”Vår konsert med Stahlhammer Klezmer Classic Trio blev en veritabel succé med
stor publik som visade sin entusiastiska uppskattning med stående ovationer.
Vi kan bara beklaga er som inte var närvarande.”
Ur programinfo, N Rönnegård, arrangör

”Härligt, levande musicerande såväl i klezmer och tango som i klassisk musik.”
Georg Riedel

”Jag har aldrig hört så mycket positivt om ett framträdande
i Utö kyrka som efter er konsert!”
Arrangör, 2013

”Ni är ju rent sjukt bra! Trion har seglat upp bland
mina allra främsta favoriter alla kategorier.”
Bo Nyberg, radioman SR P2

”Min själ lyfte till oanade höjder och
varenda dna molekyl blev ännu lyckligare.”
Konsertbesökare, 2013

”fantastiskt roligt, inspirerande och nyttigt!”
Deltagare i workshop, 2015

”Vill bara berätta för dig att jag tycker att det är så oerhört viktigt att du har skrivit
denna bok. /.../ På min arbetsplatsplats skulle jag ha en bokcirkel. Det var min tur att
välja bok och det var väldigt enkelt./.../ Vi brukar aldrig prata om den bok vi läser förrän
vi träffas, men denna gång har det inte varit möjligt. Det är så helt otroligt svårt att förstå
det lidande som hände och fortfarande händer i vår värld. Flera av mina arbetskamrater
som inte är med i bokcirkeln har efter att hört våra tankar lånat boken på biblioteket.”
Lis-Beth Anderzon, Piteå, Konsertbesökare vid föreställningen Kodnamn Frisör


Skrivet om Semmy Stahlhammer

”I can't imagine a better performance”
San Francisco Chronicle


”Hans egaliserade och varma violinton och tekniska säkerhet är förbluffande”
Dagens Nyheter

”Performed with such exquisite poignancy that I could hear
suppressed sighs from the ever-so polite audience. /.../
delivered with such lengthy exalted lyricism that the audience was transported
to an Otherworld where time stood still while ears traversed empyrean air./.../
incredibly intricate, improvised, virtuoso ornamentation that was remarkable./.../
This was the most astonishing violin concert I have ever attended.”
Kevin T. McEneaney, 2018


”Han är Pagadudu med Paganini”

Göteborgsposten