Recensioner |
CD:n In Memory:
|
”Rösterna bor och förs vidare i Stahlhammers sublima spel som färgas mot |
Lira Magasin, 2019 Läs hela recensionen |
”Trion spelar med tekniskt driv. Det här är kammarklezmer |
Magnus Säll, DN 2019 |
CD:n Vayter:
|
”finstämd kammarklezmer som stävar fram över ett grovt trägolv. |
Lira Magasin, 2019 Läs hela recensionen |
”Anne Kalmering sjunger /.../ med kraft och styrka, så att sången ska rymma det |
HiFi & Musik, 2019 |
”Kalmering präglar sångerna med sin varma, rökiga röst. Sorgset, lekfullt, starkt./.../ |
Magnus Säll, DN 2019 |
”Intressant musikhistoria med århundradens klezmermusik” |
Länstidningen Z i Jämtland 2019 |
”I Norden har inte minst Bente Kahan och Basia Frydman gjort mycket för jiddischsången, |
Kulturdelen, 2019 Läs hela recensionen |
”Skönhet i kammarmusikaliskt möte” |
Opulens, 2019 Läs hela recensionen |
|
Konsertrecensioner |
”Berättelserna i centrum för livskraftig klezmer” |
Lira, 2019 Läs hela recensionen |
”Urstyva musiker bjöd klezmer och Bach” |
Västerbottens-Kuriren 2017 Läs hela recensionen |
”Med elegans i vedmod” |
Sörmlands Nyheter 2013 |
”Klezmermusik med själ och känsla” |
Östgöta Correspondenten 2009 Läs hela recensionen |
”Virvlande och uttrycksfull klezmer” |
Sundsvall Tidning, 2010 Läs hela recensionen |
”judiska folksånger i sefardisk och ashkenazisk tradition, färgstarkt och |
Svenska Dagbladet 2014 |
|
Övriga kommentarer |
hur fint det var, hur berörda de blev. Tusen tack för att ni bidrog så stort till en lyckad dag för våra kära pristagare.” |
Katarina Johnsom, Olof Palmes minnesfond, 2018 |
stor publik som visade sin entusiastiska uppskattning med stående ovationer. Vi kan bara beklaga er som inte var närvarande.” |
Ur programinfo, N Rönnegård, arrangör |
|
Georg Riedel |
i Utö kyrka som efter er konsert!” |
Arrangör, 2013 |
mina allra främsta favoriter alla kategorier.” |
Bo Nyberg, radioman SR P2 |
varenda dna molekyl blev ännu lyckligare.” |
Konsertbesökare, 2013 |
|
Deltagare i workshop, 2015 |
denna bok. /.../ På min arbetsplatsplats skulle jag ha en bokcirkel. Det var min tur att välja bok och det var väldigt enkelt./.../ Vi brukar aldrig prata om den bok vi läser förrän vi träffas, men denna gång har det inte varit möjligt. Det är så helt otroligt svårt att förstå det lidande som hände och fortfarande händer i vår värld. Flera av mina arbetskamrater som inte är med i bokcirkeln har efter att hört våra tankar lånat boken på biblioteket.” |
Lis-Beth Anderzon, Piteå, Konsertbesökare vid föreställningen Kodnamn Frisör |
Skrivet om Semmy Stahlhammer |
|
San Francisco Chronicle |
|
Dagens Nyheter |
suppressed sighs from the ever-so polite audience. /.../ delivered with such lengthy exalted lyricism that the audience was transported to an Otherworld where time stood still while ears traversed empyrean air./.../ incredibly intricate, improvised, virtuoso ornamentation that was remarkable./.../ This was the most astonishing violin concert I have ever attended.” |
Kevin T. McEneaney, 2018 |
”Han är Pagadudu med Paganini” |
Göteborgsposten |
|